Pesta Buka Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 di PWTC



Semalam (Jumaat 19 Mac 2010) saya dan keluarga sempat singgah di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010 di PWTC .

Sempena cuti sekolah, saya telah mengambil cuti untuk membawa keluarga ke sana disamping persepsi saya bahawa kurang pengunjung berbandin hari Sabtu dan Ahad. Tapi nampaknya tanggapan saya salah. Sesampai di sana sekitar pukul 10 pagi, parking pun telah penuh sesak. Sesampai di dalam PWTC, hanya kepala manusia yang boleh dilihat dicelah-celah buku yang dipamerkan. Disebabkan saya membawak "sekapal", maka hanya gerai-gerai yang telah dikenalpasti lebih awal sahaja yang dapat disinggah seperti gerai PTS (Tag: Saya telah di PTSkan), True Wealth (Aziz Ali), Karangkraf, gerai PINK Ain Maisara dsb.

Pelbagai jenis buku boleh diperolehi seperti buku-buku bersaiz besar dan yang mengeluarkan bunyi. Genre yang dipamerkan juga mecakupi semua peringkat umur dari kanak-kanak hinggakan orang dewasa. Malangnya seperti tahun-tahun sebelumnya, perkara yang tidak disukai saya adalah strategi pemasaran agresif oleh syarikat seperti Grolier. Bagi saya syarikat ini mengganggu pengunjung dan terlalu banyak kawasan yang dikuasai mereka. Ini menyebabkan pengunjung seperti saya rasa tidak selesa dan terlepas beberapa gerai yang berdekatan dengan kawasan mereka.

Tetapi secara keseluruhan, ianya amat menarik untuk dikunjungi terutama bagi ibubapa yang mempunyai anak-anak. Bagi yang belum berkesampatan lagi, mungkin boleh pergi semasa hari bekerja sebab ia akan dibuka hingga Ahad depan.

Selamat berpesta.

Di gerai PTS


Pengunjung PTS boleh dapatkan bantuan daripada 'koboi-koboi' PTS.


Antara genre yang menjadi pilihan saya.


Nak masa apa hari ini? Apa perbagai pilihan disini. Tapi kena masak sendiri.


PTS Islamika


Jom jadi jutawan!


Novel remaja yang mendapat suntikan Islam oleh PTS


Komik yang menjana imiginasi anak-anak.





Di gerai Karangkraft


Dinding Krangkraf yang amat menarik dan ceria.


Majalah keluaran Karangkraft






Gerai Pink @ Ain Maisara


Penulis prolifik PTS, Ain Maisara mempunyai gerainya tersendiri. Gerai PINK Ain Maisara. Menarik minat anak perempuan saya.


Hadiah dan buku di gerai PINK.


Antara buku tulisan Ain Maisara.


Set box limited edition bagi yang membeli RM50 dan ke atas.


Ain Maisara (kiri) dan penulis bersama.

Hasil Tangkapan


Beg PTS.. dah 10 tahun PTS. Diharap terus berkembang.


Tangkapan ibu dan ayah.


Tangkapan anak-anak.


Koleksi ibu.


Bacaan ayah.


Dari gerai Ain Maisara.


Novel tulisan Ain Maisara yang dibeli.

Oleh Khai@BSP.